1 mars - 4 maj

Ojoj, nu var det ett tag sen sist... En del som har hänt måste man väl säga :P Men vi ska väl ta det i rätt ordning så man hänger med på ett ungefär i alla fall.

Det började väl med att det kom upp nya tankar och idéer i mitt lilla huvud, längtan efter hund började bli rätt jobbig. Först var det valp som gällde för hela slanten, sen kom det in ett stort frågetecken som heter Kolmården upp mitt i allt. Om jag skulle få jobb på Kolmården skulle jag inte kunna skaffa en valp, det skulle inte vara rätt mot valpen. Så det var jag ju tvungen att lägga på is, sa Kolmården ja skulle de inte bli någon valp, sa Kolmården nej då skulle det bli valp! :)
Men :P Som sagt kom det upp nya tankar och idéer i huvet på mig, och jag började fundera på om man kanske skulle kunna skaffa en vuxen..?

En vuxen hund skulle ju kunna funka, skulle bli lättare att låna bort över sommaren. Till typ mamma eftersom hon kommer att vara på landet hela sommaren, och mamma vill ha hund på landet. Så det skulle ju bli en bra lösning... Tankarna snurrade ett bra tag innan jag vågade ge dom luft och uttalade ord.

S va på min idé och vi började spåna och kolla runt, fråga och kolla. Och det visade sig att P hade några :) Och det slutade med att jag, M och S åkte till P den 28 februari :) P släppte in 3st Shetland Sheepdog tikar, en Blue Merle, en Sobel och en Trefärgad. Den Trefärgade var lite små feg, hon smög mest runt ville inte riktigt komma fram (vilket kanske oxå berodde lite på Blue Merlen :P). Sobel tiken var rätt cool, hon körde lite på stilen "här e jag, kommer jag så kommer jag, kommer jag inte så kommer jag inte". Men BLue Merlen, ojoj, hon flög upp i knät på mig och började pussas som en tok. Hon blängde bara på den Trefärgade och då kom hon inte fram och den Sobla tiken försökte hon trycka bort.

Haha, så ja ni kan ju gissa vilken som fick följa med mig hem på prov :P Det var inte bara på grund av att hon tycktes älska mig och M från första början, utan hon kändes som den bäst lämpade till våran livsstil. Hon var den som verkade tuffast och som jag kände nog skulle palla en förflyttning från landet till storstan plus hunddagis :P Och Ronja (som hon så fint heter), klarade sig hur bra som helst i stan och på dagis! Ojoj, hon äger dagis! ;)

Nej men allt gick bara hur bra som helst, hon är lite tillbakadragen med folk hon inte känner men det ser jag ändå inte som en nackdel. Det är bra att hon inte älskar alla och slänger sig över alla hon ser. Hon lyssnar väldigt bra men kan ännu ingenting egentligen :P Hon kan "kom", men det är i stort sätt allt hon kan :P Jag ska jobba på det så snart jag kan. Men hon är en klippa! En oslipad diamant som kan bli så otroligt mycke om hon bara får chansen, jag ska försöka ge henne den chansen :)

Så ja, där stod jag med en 5,5årig Sheltie, lyckad var stor. Och ja sen fortsatte det. Under vecka 11 blev jag uppringd av ingen mindre än Kolmården! :D Som ville erbjuda mig en säsongs anställning! Helt galet, jag blev överlycklig och helt ställd. Kom inte ihåg så mycke av vad hon sagt i telefonen :P Men jag skulle få jobba på Kolmården, min chans hade kommit. Helt tokigt!

När jag kom ner på jorden igen efter ett tag och kunde andas ordentligt igen (:P) så började min hjärna grubbla och fundera på vad det här betydde. Jag skulle behöva lämna bort Ronja över sommaren (:() vilket kändes lite jobbigt, men det var ju det här jag hade väntat på. Det blev lite jobbigt ett tag, men allt skulle lösa sig sa jag mig själv. Jag skulle klara det här, Ronja skulle klara det här, allt skulle bli bra.

Planerade med mamma om att hon skulle ta Ronja med till landet. Sen kommer jag komma så ofta jag kan. Det kommer få bli en sån där knasig sommar, jag på Kolmården och M på Göta kanal, så honom kommer jag ju typ inte heller träffa så mycke :( Jag hoppas att jag får mycket tider på Kolmården å att jag ska va så trött sen att jag inte riktigt har ork att sakna M och Ronja (och alla andra så klart) så mycke, men ja vi får väl se...

Så såg det hela ut, och den 24e april så var det dags för introdag. Så åkte till Norrköping till N redan på fredan. Jag och Ronja åkte upp, M mötte oss där senare på kvällen. Jag åkte iväg till Kolmården på lördag morgonen medan M var hemma med Ronja, N skulle iväg så han var inte hemma. Introdagen varade mellan 8.30 och 17, så det var en lång dag men inte så jobbig. Det var mycket repetition från gruppaditionen där dom hade gått igenom lite vad Destination Kolmården e för något och så där. Sen delade vi upp oss på dom avdelningar vi skulle jobba på, så jag å 5st andra gick iväg med BARR (Barnens lantgård, (syd)Amerika, Rovfågel, Rovdjur). Så gick vi iväg till barnens landgård och satt där och gick igenom papper som schemat, "en vanlig dag på BARR" mm. Det visade sig att jag var schemalagd redan dagen efter, på söndan *spännande*
Var  även schemalagd tisdag, onsdag, och torsdag vecka 17 men dom fick jag byta bort då jag jobbade min sista vecka på hunddagiset i Sthlm då. Men hela introdagen avslutades iaf med att vi fick se delfin showen, mycket bra! *applåder*

Kom hem till Ns lägenhet igen där M och Ronja väntade. Var skönt att komma hem till dom! Kunna krypa upp i knät på M med Ronja i famnen och bara sitta och mysa en stund <3 Men det blev en tidig kväll eftersom jag skulle jobba på söndan, och då börja jag 7.30 (vi börjar alltid 7.30), så det var bara å ställa klockan och hoppa i säng. Tyvärr gjorde jobbet så jag inte fick så mycket tid med M som jag hade tänkt för han var tvungen att åka innan jag hade slutat så det var bara Ronja kvar när jag kom hem efter jobbet, N var hemma men han åkte nästan på en gång när jag kom hem. Så då packade jag ihop mig och Ronja och så åkte vi hem till Sthlm igen för våran sista vecka på dagis inför sommaren.

Jobbade sista veckan på dagis, kändes jätte konstigt på fredan, satt kvar rätt länge och bara snackade skit. Kommer allt sakna dagis lite i sommar, men kommer bli skönt att få jobba lite på riktigt. Eller ja, mer på riktigt än 3timmar om dan iaf. Helgen försökte jag så gott jag kunde tillbringa med M, de gick väl så där. Vi va ju iaf på samma plats typ, i VH. Ne men vi va rätt mycke me varan, så jag e glad. Måndagen blev de lite veterinär besök med Ronja, kolla tänderna och en knöl hon fått på örat. Vi var inne i 5minuter och fick betala 500 spän, jag ska öppna en klinik :P Sen bar det av till I. Hon hade varit så snäll så hon köpt hundmat till mig. Så vi åkte dit och hälsade på lite, gick på promenad med djuren och snacka lite skit. Sen bar de av hem till Kärr.

Sov i Kärr natten till tisdag, M sov hos mig då. Vi åkte runt lite på morgonen, in till stan och plockade ihop lite saker. Sen tillbaks till Kärr, M åkte vidare till VH. Vi sa hejdå och så där så åkte han sen. Jag upp till Kärr lägenheten, packade och fixade iordning allt. Åt middag hemma med föräldrarna, sa hejdå. Sa hejdå till Ronja (de va lite jobbigt..), sen bar jag iväg till bilen. Och så åkte jag iväg i min ensamhet.

Anlände till Norrköping vid ungefär 20 tiden på tisdag kvällen. Blev inte så avancerat, jag å N gick och la oss rätt tidigt. Sov i soffan, helt okey faktiskt. Och på onsdag morgonen ringde klockan 6.00 och då var de dags å gå upp och åka till jobbet. Hämtade upp J vid tåget på vägen så hon skulle slippa gå upp vid 5.

Det blev en väldigt soft dag, mest information. Vi fick lite mer papper, denna gången om rovfåglarna och lite artfakta och så där om dom. Vi tillbringade en hel del tid på läktaren och pratade om rovfågelvisningen. Så det vart en soft men ändå lång dag.

Oxh nu är vi så gott som framme vid nu igen, så uppdateringen klar. Har börjat på detta inlägg några gånger :P Började den 1 mars, och det var ett tag sen ;) Nu e jag på banan igen och kan fortsätta som vanligt, förhoppningsvis kan jag bli lite bättre på å skriva så jag slipper dessa långa uppdateringar om vad som hänt.

Men ja, tack för mig för denna gång

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0